Gud 07.07: Give me a love…

Så här i adventstider gör sig Guds kärlek extra påmind när vi väntar på att få fira den största gåvan från Gud, den ultimata kärleksförklaringen till människan: Jesus.Guds kärlek är så stor att den kan vara svår att förklara, men låten “Give me a love” är ett bra exempel på ett sätt att försöka beskriva den med mänskliga ord. För mig beskriver nämligen texten en längtan och en vädjan att helhjärtat få vörda Guds kärlek och tillhöra Gud.

Give me a love that won’t go and kill me

Give me a love that just wants to heal me

Show me a life with blood and with beauty

Give me a love that won’t let me sit down

Give me a love that won’t walk out

Show me the one that can’t stand to lose me

Ge mig en kärlek som inte dödar mig och som vill göra mig hel – Här beskrivs en kärlek som bevarar mig i Gud och som aldrig låter mitt jag dö utan låter mig uppstå hos Gud och därmed gör mig hel tillslut.

Visa mig ett liv med blod, som är vacket – det är ett liv som jag får leva själv i fri vilja. Ett liv som jag fått av Gud och där jag får uppleva allt det vackra det har att erbjuda men också känna min och andras sårbarhet. Vi är trots allt gjorda av kött och blod, vi är bara människor med allt vad det innebär. Men Gud gav livet och är med hela livet, både i sårbarhet och i det vackra.

Ge mig en kärlek som inte låter mig sitta ner – en kärlek som gör att jag inte bara kan sitta bredvid och se på utan en kärlek som får mig att kämpa. En kärlek som engagerar och gör att jag står upp för min tro på Kristus och den medmänsklighet som han ville världen.

Ge mig en kärlek som inte lämnar mig – en kärlek som aldrig försvnner, som är evig och konstant vad jag än gör. Gud har inga vilkor för vilka som får vara med och spelar inte med de “vi och dom-regler” som människor gör.

Visa mig en kärlek som inte kan stå ut med att förlora mig – som vi fått höra i så många exempel i Bibeln som berättelsen om den förlorade sonen eller kvinnan med silvermynten behöver Gud alla och lämnar inte en enda bakom. Gud står inte ut att vara utan en enda av oss.

Text: Mathilda Magnusson, prästkandidat för Lunds stift och ledare i De 24 äventyren.

Låt: “Give me a love” – Sixx:AM