Sommarens utställning i kryptan: 6 veckor, 6 verk, 6 konstnärer

I sommar får konsten en lite annan roll i kryptan. Under sex veckor, 11 juli-20 augusti 2020, visar sex olika konstnärer varsitt verk. En vecka per konstnär och verk. Först ut är Ann Edholm.

Sedan lång tid tillbaka har vi planerat att sommaren 2020 visa ”Jerusalem”, en gemensam installation av Ann Edholm och Tom Sandqvist, i Domkyrkans krypta. På grund av ovissheten i samband med Coronapandemin flyttas utställning fram och presenteras förhoppningsvis sommaren 2021 – nästa år i Jerusalem.

Ann Edholm är nu först ut sommaren 2020 och låter transportera en av de målningar som hör samman med installationen ”Jerusalem” till Lund. ”Lichtzwang” som verket heter för tankarna till lyrikern Paul Celan och hans av smärta genomsyrade poesi kring Förintelsen.
Övriga fem konstnärer är baserade i Lund med omnejd. Horisonten för valet av verk är den tid vi just nu lever i.

Vecka två får vi möta ett verk av Anita Christoffersson. Christoffersson arbetar med material som emalj och gummi och utforskar cirkeln som form. Ett exempel på ett sådant verk är ”Gyllene cirkeln” i Hörsalen i Domkyrkoforum. Konstnären arbetar också med textil, med minnen och existentiella erfarenheter. Hon broderar in böner, rop och frågor på slitna hand- och näsdukar.

Den tredje veckan kommer Agneta Hemert till kryptan. Hon har tidigare visat målningar i kryptan där hon arbetat med rinnande färg på ritfilm. I verken samspelar det långsamma och det snabba. Eftertänksamhet och koncentration möter det överraskande när färgen rinner och finner sin egen väg. Skörhet och styrka.

Hos Elisabeth Moritz som gästar kryptan den fjärde veckan förenas smärta och skönhet, familjeberättelser och världshistoria. Hon arbetar med fotografier från sin tyska familjs historia och klipper mönster i bilden. Det finns något brutalt i att ge sig på bilderna med saxen samtidigt som mönstren som bildas präglas av en säregen skönhet. Vem äger ett minne? Hur kan sprickorna bli synliga?

Nästa vecka får vi stanna till inför en målning av Lisa D Manner. Det myllrar av former och tillstånd i hennes målningar. Här finns arkitektoniska element och fragment från naturen. Betraktaren ser in i målningen och känner för ett ögonblick igen en form som sedan förskjuts, förändras. Verklighet bryts ner och omskapas. Världen är tillstånd och rörelse.

Serien avslutas vecka sex med ett verk av Bianca Maria Barmen. Hon är känd för Domkyrkans besökare som konstnären bakom den år 2017 invigda dopfunten som är placerad i mittskeppet. Dopfunten kom till i samband med det ekumeniska mötet 2016 då påve Fransiskus och representanter från Lutherska världsförbundet gästade Lund. Bianca Maria Barmens skulpturer präglas av stillhet och närvaro. Här finns en hemlighetsfull öppning mot det som är större än vårt här och nu.

Text: Lena Sjöstrand, lena.sjostrand@svenskakyrkan.se