Geometri i katedralen – för gymnasiesärskolan
En visning bland cirklar, kuber och trianglar.
Än idag står Lunds domkyrka som ett synligt bevis för att medeltidens hantverkare var mästare på praktisk geometri och stenhuggarna behärskade kunskapen att kunna få fram cirklar, kvadrater och trianglar. Men hantverkarna byggde också med upprepade mönster och skapade symmetri i byggnaden.
Välkommen till en visning som kombinerar historia och geometri och där vi tillsammans möter matematik i praktiken.
Ålder Gymnasiet
Omfattning: programmet tar ca 45 minuter
Tid: Under hela året.
Koppling till läroplanen, Ur GYS13
Utbildningen ska utformas så att den främjar social gemenskap och utvecklar elevernas förmåga att självständigt och tillsammans med andra tillägna sig, fördjupa och tillämpa kunskaper. Gymnasiesärskolan ska ha en stor flexibilitet för att eleverna utifrån sina förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
Innehåll | Fokusfrågor | Ämneskoppling |
Geometriska figurer 2D | Vad är: cirkel, oval, triangel, kvadrat, rektangel, romb? | Matematik |
Geometriska figurer 3D | Vad är: kub, rätblock, klot, pyramid, kon, cylinder? | Matematik |
Trämodellen över Domkyrkan | Vilka geometriska former ser du på utsidan av Domkyrkan?
Varför finns formerna där? |
Matematik
Historia |
Domkyrkan | Vilka geometriska former ser du på insidan?
Varför finns formerna där? Hur ritades domkyrkan ut på marken? |
Matematik
Historia |
Upprepade mönster | Vilka geometriska figurer ser du i mönstret?
Hur har det skapats? Vad är symmetri? Gör ett eget mönster av geometriska figurer. |
Matematik |