Det som inte redan finns

På Alva Espings instagramkonto möter de din blick, illustrationerna av unga tjejer och killar eller djur.

Print

Ibland gråter de, kryper ihop eller har ett svart hål i magen. Ibland äter de semla i himlen eller kramar någon de älskar. Gemensamt är att de är oemotståndliga och att de har
mycket av sin upphovsmakare i sig. Vem är Alva Esping?

– Mitt stora intresse är att teckna och förmedla känslor och berättelser. Jag tog studenten vid Mediegymnasiet i juni förra året. Där pluggade jag grafisk design. Nu läser jag en kurs i serieteckning och visuellt berättade på Malmö högskola. Min far har alltid velat att jag ska bli journalist. Men jag vill inte bara arbeta utifrån verkligheten. Jag vill skapa något som inte redan finns, säger Alva.

Ända sedan hon var liten har Alva tecknat. Vid sju års ålder ritade hon upp ett block på nolltid med skisser till sina historier. När hon fick nästa block fortsatte hon på berättelsen. Serier och illustrationer är fortfarande det Alva gillar bäst. En enda serieruta som kan fånga både händelser, känslor och skämt på samma gång är något Alva tycker är genialiskt. I kursen hon läser nu får hon öva på att göra sina egna enrutingar. Som serietecknare måste man vara snabb. Det är svårt, men också väldigt roligt, tycker Alva som på kursen får prova flytande tusch och andra nya tekniker.

– För första gången tar jag krokilektioner. Jag vill lära mig att uttrycka känslor också genom att teckna kroppsspråk. Hittills har jag mest intresserat mig för ansiktsuttryck,
säger hon.

Alva använder sig ofta av självporträtt. Generöst bjuder hon på sig själv och hennes figurer visar naket och självutlämnande jobbiga och härliga känslor.
– Mina kompisar brukar säga att jag har femton olika ansiktsuttryck för varje känsla. Jag provar ofta att göra samma uttryck själv som på dem jag tecknar. Det kan nog se lite
lustigt ut, jag lever mig verkligen in i det jag avbildar, säger Alva.

oh my darling clementin

För Alva är tecknandet lite av terapi, hon utgår ofta ifrån det som hon kanske inte har bearbetat eller rett ut. Som liten flicka satt Alva och tittade på människor och studerade dem. Vad önskar de sig? Vad tänker de på? En del säger att det första en konstnär måste lära sig är att se.

– Jag har ritat otroligt många olika ögon. Jag vill att andra människor ska se mig, därför ritar jag ofta ögon. Ju mer jag tecknar och håller på med formgivning, desto mer  lägger jag också märke till hur viktiga detaljer kan vara, säger Alva.

Ibland säger Alvas vänner att de känner igen sig i hennes bilder. Då blir hon glad. Bilden av tjejen med ett svart hål inom sig träffade rakt i hjärtat hos Alvas kompis. För ett tag sedan gjorde Alva en serie till Flaskposten, en samtalsgrupp för unga som lever i familjer med missbruksproblem. Det är hennes sätt att bidra.

– Jag tycker att det är viktigt att vi säger vad vi tycker och känner. Att kunna prata och få kontakt med våra medmänniskor är en gåva som vi måste ta vara på. Både jag och många andra bär ofta en mask. Vi måste fortsätta tala med varandra även när det är svårt. Jag har aldrig gillat att chatta eller smsa, för då känns det inte på riktigt, säger Alva.

För Alva kan samtal också föras genom bilder. Hennes illustrationer sänder ut ett budskap, kanske tar någon det till sig. Enhörningstjejen som äter en semla i himlen bland regnbågar dök upp i Alvas huvud och hon var bara tvungen att teckna den. Ofta får Alva först en diffus känsla och en idé till en bild. När hon sedan försöker teckna blir det  kanske inget. Då får hon gå ifrån en stund för att dammsuga eller göra något annat tråkigt. Efter ett tag kommer Alva tillbaka och börjar rita igen. Det händer att det blir något
helt annat än det som hon har tänkt från början. Ingen bild får en titel innan den är klar.

– Det kreativa arbetet kan ibland bli så jobbigt och förvirrande att jag fastnar och inte kan få något gjort. När det händer måste jag lämna arbetet en stund. Jag tycker om att vara ute och gå, ta ett bad eller spela dataspel. Bäst är problemlösningsspel där jag får använda min vänstra hjärnhalva och låta den högra vila. Sedan kommer jag tillbaka med förnyad energi. Det handlar om att ”Let go!” När jag skriver eller tecknar kan jag hamna i ett tillstånd när jag inte tänker. Det bara sker, säger Alva.

Alva är förutom illustratör och serietecknare även grafisk formgivare. Se mer av Alva på www.esping.se eller instagram/alvaesping.

magkänsla

Untitled-1

prickögon_alva_esping

Text/foto Kristina Strand Larsson
Illustrationer: Alva Esping