Utan berättelser stannar världen

Omslagsbilden på Deeped Niclas Strandhs facebooksida föreställer en man som faller handlöst ner i ett oändligt blått hav.

deeped_havet3

Bilden är både vacker och skrämmande. Den passar som introduktion till en man som älskar att föreläsa och i samma andetag säger att varje framträdande är en nära döden-upplevelse. Namnet Deeped har dock inget med havsdjupet att göra. Det är ett taget namn och kommer från Deepedition, som är namnet på Niclas företag och på en av hans bloggar – den som handlar ”om allt det andra”. Att han numera också heter Deeped handlar om att skydda det varumärket, men också att Niclas liv online inte är skilt från det liv han lever utanför skärmarna.

– Jag bytte mitt andranamn Thore till Deeped. Inte ens farsan, som också heter Thore, använder namnet, så det var inga problem. Plötsligt hette jag Deeped och fick börja  med att byta pass när jag skulle till USA, säger Niclas.

Deeped Niclas Strandh är creative planner och digital strateg. Arenan för sociala medier förändras ständigt, med nya sätt att kommunicera och nya strategier. Det är svårt att hålla sig uppdaterad för den som inte arbetar med det dagligen. Men det är nödvändigt att hänga med för att överleva som företag eller organisation.

Niclas är en av de mest anlitade digitala strategerna i Sverige och håller seminarier på webbdagar, för företag och på utbildningsinstitut. Han är ständigt uppkopplad och går
alltid att nå. När du träffar Niclas för första gången i den så kallade ”köttvärlden” känns det som ni redan känner varandra. När du säger adjö vid tåget är det inget avsked. Relationen fortsätter bara i andra kanaler.

deeped13_sv

Är sociala medier människans hopp om att befrias från själens obotliga ensamhet?
– När vi möts här är jag Away from keybord, inte IRL (In real life). Den digitala verkligheten är också på riktigt och relationerna där lika viktiga. Sociala medier gör dig inte lycklig, men de skapar större möjligheter till lycka, eftersom vi hittar plattformar där vi möter våra likar. Det är andra människor som gör oss lyckliga, säger Niclas.
Niclas återkommer ständigt till det som har betingat människor i alla tider, relationer och berättelser.

– Tidigare skrev folk dikter och lade i en byrålåda, nu kan de publicera dem och få respons. Ditt inre relaterar till omvärlden. Nittiofem procent av det som finns på nätet är ointressant, men det finns sådant som är spännande för just dig. Om en person som vi kan kalla Kajsa skriver en blogg, kanske den bara läses av en handfull vänner.
Alla bloggare får en inte en läsekrets på tiotusentals. Men Kajsa blir sedd. Det ger en helt annan potential än att torrsimma och lägga sina tankar i den där lådan.

Bilden på mannen som slängs ner i havdjupet kan symbolisera Niclas liv på andra sätt än hans mod att kasta sig ut som föreläsare, trots prestationsångest. Niclas är prästvigd, jobbade som präst, men hoppade av och avsade sig ämbetet.
– Jag har en väldigt kyrklig bakgrund med uppväxt och konfirmation i Missionsförbundet, där jag också blev pastor. Sedan kände jag att jag ville bli präst i Svenska kyrkan, pluggade i Uppsala och vigdes för Västerås stift. Efter ett år i Avesta blev jag tillfrågad om jag ville bli ungdomspräst i Borlänge. Där var jag chef för konfirmandarbetet och för två friluftsgårdar i kyrkans regi.

deeped2

Niclas älskade sitt jobb och arbetade hela tiden mer. Han drevs av att hitta kontaktytor till ungdomarna och använde sig av ny teknik och sina kunskaper i beteendevetenskap och kommunikation. Det gick några år. Sedan gick det inte längre. Niclas blev utbränd och ”lade sig ner att vila”. Han hade gjort käpprak karriär, men tyckte inte att han kunde arbeta som ungdomspräst när han inte längre hade engagemanget. Utan tro, men med dubbla examina simmade Niclas upp till ytan igen.
– Jag saknar inte att vara präst och inte heller kyrkan. Det jag kan längta efter är mässan. Delandet av bröd och vin, mötet mellan himmel och jord och mellan människornas
sfär och Guds.

Många tyckte att det var ett stort steg att sluta som präst och istället skaffa en reklambyrå och lära företag och organisationer hur de ska kommunicera i sociala medier. Men rent instrumentellt handlar det om samma sak, menar Niclas. Du ska berätta för människor om sådant de inte visste att de behöver, det ena är Gud, det andra är hudkräm.

Har han gått över till ”the dark side” där pengarna styr?
Niclas skrattar och säger att han inte tjänar speciellt bra. Det som driver honom är nyfikenhet och kombinationen av den nyaste tekniken och uråldriga mänskliga behov.

–Alla älskar en bra historia, i dag kallar vi det storytelling. Vi gillar både att försvinna in i en annan situation och att för just nu är det som kallas second screen. Vi har alltid en dataskärm med oss genom vår mobil, då kan allt bli informationsbärare. Säg att du riktar din skärm mot caféskylten här, då får du ett recept på frappino. Eller att du vänder mobilen mot Domkyrkan och får veta när kyrkan är byggd. Tänk dig att du genom din digitala biljett till skid-VM i Falun 2015 (något som Niclas jobbar med just nu, reds anmärkning), kan hitta dina vänner, följa resultaten och höra skidlöparen Nordhuggs hjärtslag.

deeped9

Text/Foto (ej havsbilden)
Kristina Strand Larsson